Slapen, rugpijn en matras

Last van je rug.

Je bent echt niet de enige! Rugpijn is een veel voorkomende klacht. Vaak betreft het hierbij pijn onderin de rug, in het gebied tussen de onderste ribben en de billen. Meestal voel je de pijn bij het bewegen of het opstaan uit een stoel of je bed.

Wist je dat……..

  • …. ongeveer 80% van de volwassenen weleens rugpijn heeft?
  • …. vrouwen vaak rond de menstruatie last van rugpijn hebben?
  • …. overgewicht een extra risico is op rug klachten?
  • …. de ergste pijn vaak binnen 2 weken verdwijnt?

Heb je jezelf al eens de vraag gesteld wat de oorzaken kunnen zijn van je rugpijn?

Vrij regelmatig wordt rugpijn veroorzaakt door overbelasting. Bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of iets zwaars tillen. Daarnaast kan rugpijn ook ontstaan door (onbewuste) spanning. Bij stress of drukte span je,  je rugspieren aan zonder dat je het door hebt. In veel gevallen is het onduidelijk wat de oorzaak is van rugpijn. Bij slechts 1-5% van de rugklachten is een specifieke oorzaak aan te wijzen.

Het lastige van rugpijn is dat het je belemmert in het dagelijks leven. Echter in de meeste gevallen ligt de oplossing in je eigen bewustzijn, dus kun je er zelf iets aan doen om het te minimaliseren.

  • Gebruik bij het tillen meer je benen; je rug wordt zo minder belast.
  • Houd bij bukken en tillen altijd je rug recht en span je buikspieren.
  • Houd de last die je moet tillen zo dicht mogelijk bij je lichaam.
  • Draai nooit met je rug terwijl je iets tilt. Dat kan de structuren in je rug beschadigen.
  • Vermijd bewegingen en sportoefeningen waarbij je, je rug hol trekt.
  • Let op je gewicht. Overgewicht schaadt.
  • Doe buik- en rugversterkende oefeningen om je houding te verbeteren.
  • Zorg voor goed schoeisel bij het sporten.
  • Zit, lig of sta nooit lang in dezelfde houding.
  • Gebruik een goede bureaustoel met een hoge, verstelbare rugleuning, kantelbare zitting en verstelbare armleuningen.
  • Slaap op een matras dat de natuurlijke positie van je wervelkolom in stand houdt.

 

Rugklachten en slaaphouding

Een goede nachtrust is van wezenlijk belang voor je herstel. Of de oorzaak van de rugpijn nu in de spieren, pezen, het bekken of wervelgewrichten zit, de slaaphouding is bijna altijd van belang. Eigenlijk is het simpel: als de wervelkolom in een natuurlijke, ontspannen stand staat en ook de bekkengewrichten staan niet op spanning, dan kan het geïrriteerde weefsel zo goed mogelijk herstellen. Bij niet-natuurlijke houdingen kunnen de klachten juist toenemen.

Als de slaaphouding, en dus je slaapsysteem  goed is, dan wordt je ’s ochtend wakker met minder klachten dan toen je ging slapen. Wordt je daarentegen wakker met méér klachten dan je de avond daarvoor had, vooral als de rug extra stijf is, dan is dat een sterke aanwijzing dat je slaapsysteem niet goed is tijdens het slapen. Dat kan zijn dat je in een verkeerde houding slaapt (bijvoorbeeld slapen op de buik), maar het kan ook komen door een verkeerd matras, kussen en dergelijke. Dat laatste moet worden uitgezocht, en daarbij kan de Grutter slapen en wonen je helpen.

Omdat er een grote diversiteit is aan rug-, schouder- en nekklachten is een standaard advies over een slaapsysteem niet mogelijk. Wij bij de Grutter slapen en wonen proberen u te helpen bij het zoeken naar het juiste slaapsysteem passend bij uw klachten en gevoel. Daarbij in ogenschouw nemend dat wij geen “witte”jas aan trekken en dat een goed slaapsysteem een positieve bijdrage kan leveren aan het herstel van uw klachten.  Echter het slaapsysteem is nooit alleen de oplossing, deze ligt zoals eerder aangegeven voor een groot deel in uw eigen bewustzijn. En het slaapsysteem is daarbij één element.

Een goede nachtrust en slaaphouding kunnen veel problemen voorkomen. De Grutter slapen en wonen adviseert u graag bij het maken van uw keuzes.  Ondanks dat we ongeveer 1/3 deel van ons leven slapend doorbrengen. Staan veel mensen onvoldoende stil bij het belang van een goede slaapomgeving.